För produkter som inte är färdigproducerade och behöver beställas är vi beroende av varuförsörjning som idag påverkas av händelser i Europa och övriga omvärlden. Faktorer som tyvärr ligger utanför vår kontroll och normala planering vilket i vissa fall påverkar vår möjlighet att garantera exakt leveranstid. I dessa speciella fall kommer vi hålla dig som kund informerad om leveranstiden skulle påverkas.
Genom att acceptera villkoren förbinder sig kunden att följa villkoren, samt godkänner att denne tagit del av informationen nedan.
För att kunna göra ett köp via Sweedhome måste kunden acceptera villkoren. Ett avtal om köp, för vilket dessa villkor tillämpas, ingås när kunden mottagit orderbekräftelse från butiken där varan köpts in.
Priser anges i svenska kronor och är inklusive moms. Avgifter för hemleverans anges separat.
Kunden kan betala sitt köp på de olika sätt som anges här på hemsidan.
Vi förbehåller oss rätten att inte alltid kunna erbjuda alla betalsätt, alternativt kunna ändra betalsätt om det som kunden valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet.
Möbelhuset Sweedhome erbjuder säker kortbetalning med VISA och MasterCard i samarbete med Svea Bank AB (publ). Svea Bank AB (publ) är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Möbelhuset Sweedhome accepterar samtliga VISA- och MasterCard-anslutna kort utgivna i Norden. Kortköpen sker direkt hos Svea Bank AB (publ) och all information är krypterad enligt gällande standard och regler. Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos Möbelhuset Sweedhome. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.
Möbelhuset Sweedhome erbjuder direktbetalning via internetbank för kunder i Swedbank, Handelsbanken och SEB. Vid betalning kopplas du automatiskt till din internetbank där du loggar in och godkänner transaktionen. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.
1. Allmänt: Vid betalning via faktura samarbetar Möbelhuset Sweedhome med Svea Bank AB (publ). För att handla mot faktura behöver du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Möbelhuset Sweedhome överlåtna till Svea Bank AB (publ). Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.
Betalningstiden är alltid minst 14 dagar från fakturadatum. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår från förfallodagen med 2 % per månad.
Om faktura inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig. För det fall betalning inte inkommit till Svea Bank AB (publ) senast dag 7 från det att påminnelsen skickades till dig övergår fakturan till att bli en kontokredit. Genom detta ges du en möjlighet att delbetala ditt köp i din egen takt. Lägsta beloppet att betala är 3% av vid var tid utestående skuld dock lägst 50 kr samt ränta och avgifter. Du kan naturligtvis när som helst betala ett högre belopp eller hela skulden. Om fakturan övergår till en kontokredit gäller villkoren för ”Betalning genom kontokredit”. Här regleras bl a Svea Bank AB (publ) rätt att säga upp kontokrediten i förtid. Se även mer info om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation. Vid kontokrediten tillkommer en månatlig aviavgift om f.n. 45 kr. Krediträntan beräknas på den aktuella skulden vid aviseringstillfället. Den nominella årliga räntan är f.n. 19,75 %. Om betalning inte sker i rätt tid kommer du att påföras en förseningsavgift om f.n. 145 kr. Vi kommer också att debitera dig dröjsmålsränta med 2 % per månad på den vid var tid utestående skulden från förfallodatum tills full betalning sker. Exempel på effektiv ränta vid köp om 5 000 kr, löptid 12 månader, 19,75 % ränta, uppläggningsavgift 0 kr och aviavgift 45 kr: 45,51 %.
Om fakturan inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig. Vid utebliven betalning lämnas fakturan till inkasso.
Möbelhuset Sweedhome kan även erbjuda dig möjlighet att dela upp din betalning i samarbete med Svea Bank AB (publ). Delbetalning är ett flexibelt alternativ för dig som vill ha kontroll över dina inköp, och samtidigt vara säker på att kunna köpa det du behöver. Det finns flera olika betalningsalternativ att välja mellan och du kan när som helst under delbetalningstiden välja att slutbetala den resterande skulden i en enda betalning. Ansökan om delbetalning sker i kassan i samband med att du anger personnummer och den delbetalningsplan som passar dig. Därefter görs en kreditupplysning och identitetskontroll och du får direkt besked om ansökan har godkänts. Information om att upplysning gjorts kommer att skickas hem via post eller via sms. Skulle ansökan ej gå igenom kan du välja något annat betalningsalternativ. Uppläggningsavgiften betalas på inbetalningsavin. Aviavgiften betalas sedan på respektive månadsavi. Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 395 kr, aviavgift 45 kr: 18,98 %. Läs mer om allmänna villkoren här:
Delbetalning | Ränta | Uppläggningsavgift | Aviavgift/månad |
3 mån. räntefritt | 0% | 95 kr | 29 kr |
6 mån. räntefritt | 0% | 195 kr | 29 kr |
12 mån. räntefritt | 0% | 295 kr | 29 kr |
24 mån. räntebärande | 9.5% | 295 kr | 29 kr |
Möbelhuset Sweedhome erbjuder betalning via Swish. Såhär genomför du ditt köp med Swish: I kassan får du möjlighet att välja betalsättet Swish. Vid val av betalsätt Swish öppnar du Swish-appen i din telefon. Följ därefter instruktionerna i telefonen för att genomföra köpet. När betalningen är godkänd kommer du automatiskt att skickas till sidan för orderbekräftelse. Notera att du även måste ha ett giltigt Bank-id installerat för att kunna genomföra ett köp genom Swish.
Varor som finns i lager levereras normalt inom 1-2 veckor räknat från det att butiken skriftligen bekräftat beställningen genom orderbekräftelsen. Leveranstiden beror på var kunden bor samt om kunden valt att hämta beställda varor i butik eller få dem hemlevererade. Specialbeställda möbler, t.ex. soffor och sängar med personligt tygval, levereras normalt inom 8-10 veckor.
Avvikelser kan ske från angivna leveransdatum. Vid leveransförsening meddelar butiken kunden detta per mail, sms eller telefon och fortsätter bevaka beställningen. Kunden ska hämta beställd vara inom 14 dagar från det att avisering mottagits.
Vid hemleverans sker leverans till tomtgräns/port , kunden ansvarar själv för bärhjälp in i huset .
Beräknad leveransvecka meddelas då vi mottagit order.
Vi vill att du ska känna dig trygg med att handla möbler av oss. Att vi håller utlovade leveranstider är en viktig sak i samband med ditt köp – därför har vi en leveranstidsgaranti. Om vi mot förmodan inte skulle leverera din vara i tid erbjuder vi dig kompensation för förseningen.
För varje hel förseningsvecka reducerar vi priset med 200 kr/ vecka. Reduceringen kan dock aldrig bli högre än 10% av varans pris och som max 1.000 kr.
Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar i dessa Villkor när som helst i tiden. Alla ändringar av dessa Villkor kommer att publiceras här på hemsidan. Ändringar gäller från det att Kunden har accepterat Villkoren (i samband med ett nytt köp ), alternativt 30 dagar efter att vi har informerat Kunden om ändringarna.